domingo, 11 de abril de 2010

¿Cargos de Confianza? ¿Confianza para quién?


A menudo me pregunto el significado de los contratos laborales eventuales "càrrec de confiança o d'especial assessorament" que tanto les gusta a nuestro equipo de gobierno. Confianza..¿para quién?
És de dominio público que Calafell es uno de los municipios que otorga unas retribuciones salariales desorbitantes tanto a funcionarios (interinos), personal laboral fijo o personal eventual. Eso sí, dependiendo del grado y la cantidad de favores que la persona pueda ofrecer a los que se creen con el poder de hacer y deshacer mientras observan su estrategia sentados en los sillones del reino, alimentando sus arcas personales olvidándose de las municipales.
Este equipo de gobierno, encabezado por nuestro excelentísimo alcalde-presidente-tasador Jordi Sánchez, es capaz de infringir normativas para obtener beneficio propio sin importarle lo mas mínimo la repercusión ciudadana municipal de sus actos, aprobaciones o decisiones.
Uno de los blogs que, personalmente me gusta leer a diario, es el de segurdecalafell.blogspot.com. En él, se han comentado varias veces los sueldazos de nuestros "cargos de confianza". Así que empezaremos por analizar: (Según el DECRETO 214/1990 de 30 de julio, en el que se aprueba el REGLAMENTO DEL PERSONAL AL SERVICIO DE LAS ENTIDADES LOCALES)
  1. ¿Qué son los cargos de confianza?
  2. Clasificación del personal al servicio de las administraciones públicas.
  3. Titulaciones, clasificación de grupos A, B, C, D , E (actualmente A1, A2, C1...)
  4. Funciones y retribuciones salariales
________________________________________________________________

NORMATIVA DE PERSONAL AL SERVEI DE LES ENTITATS LOCALS DE CATALUNYA

Decret 214/1990, de 30 de juliol, pel qual s’aprova el reglament del personal al servei de les entitats locals

CAPÍTOL 1 Classes de personal

Article 3
Segons la diferent naturalesa de la relació jurídica que manté amb l'Administració, el personal de les administracions locals es classifica en:
a) Funcionari de carrera.
b) Personal interí.
c) Personal eventual.
d) Personal laboral.

Article 9
9.1 És personal eventual el que, en virtut de lliure nomenament i en règim no permanent, ocupa un lloc de treball no reservat a funcionaris i que té qualsevol d'aquestes condicions:
a) confiança o assessorament especial,
b) personal directiu per a àrees o serveis complexos,
c) gerència de la comarca.
El nomenament de personal eventual de confiança o assessorament especial correspon a l'alcalde o president de l'entitat local, i de l'eventual restant, al ple o a l'òrgan màxim de l'entitat local.
9.2 El nombre, les característiques bàsiques i les retribucions del personal eventual els han de determinar el ple de la corporació o l'òrgan superior de l'entitat local en començar el seu mandat, dins dels crèdits pressupostaris consignats o que s'habilitin a aquest efecte. Dins de les característiques ha de figurar la dedicació.
9.3 Les determinacions expressades al punt anterior només es poden modificar amb motiu de l'aprovació dels pressupostos anuals i la ulterior modificació de la relació de llocs de treball.
9.4 No obstant el que disposa el punt anterior, el ple de la corporació o l'òrgan màxim de l'entitat local pot introduir, a proposta de l'alcalde o president de l'entitat, modificacions en les determinacions expressades al punt 2 d'aquest article, mentre aquestes modificacions no comportin una superació dels crèdits pressupostaris consignats a aquest efecte.
9.5 Els llocs de treball reservats a personal eventual han de figurar en la relació de llocs de treball de l'entitat local.

Article 10
10.1 El nomenament del personal eventual i el règim de les seves retribucions i de la seva dedicació s'han de publicar al Butlletí Oficial de la província, al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i, si escau, al tauler d'anuncis i al butlletí de la mateixa entitat.
10.2 El cessament o la separació d'aquest personal és lliure i pot produir-se en qualsevol moment del mandat corporatiu. Aquesta atribució s'ha de fer mitjançant decret de l'alcalde o president de l'entitat, del qual s'ha de donar compte al ple o a l'òrgan màxim de l'entitat local, o per acord d'aquests dos últims òrgans en els supòsits en què els correspongui el nomenament.
10.3 En tot cas, el personal eventual cessarà automàticament, sense que sigui preceptiva l'observança de cap forma, en el moment o data en què es produeixi el cessament definitiu o l'expiració del mandat corporatiu de l'autoritat o entitat que els va nomenar.

Article 11
11.1 Al personal eventual que realitzi funcions de confiança o d'assessorament especial se li aplica, per analogia, el règim estatutari dels funcionaris de carrera, d'acord amb les condicions especials que concorren en la seva designació i amb l'abast que determini l'alcalde o president de l'entitat local que va efectuar el seu nomenament, excepte pel que fa al gaudi de llicències per estudis relacionats amb el lloc de treball i per assumptes propis.
11.2 Aquest personal tindrà la seva protecció social mitjançant el règim general de la Seguretat Social.

Article 12
12.1 Quan la complexitat dels serveis de l'ens local ho requereixi, el ple de l'entitat local, a proposta de l'alcalde o president,pot nomenar personal eventual per exercir llocs de treball de caràcter directiu, i ha d'expressar l'àrea administrativao el servei concret que quedi sota la seva direcció. Aquests llocs han de figurar inclosos amb aquest caràcter en la relació de llocs de treball de l'entitat local.
12.2 La designació ha de recaure en personal amb la titulació, l'aptitud i les condicions específiques que s'exigirien als funcionaris que puguin ocupar aquests llocs.

Article 13
13.1 Regeixen, per al personal eventual nomenat per a l'exercici de llocs de treball amb funcions directives a què esrefereix l'article anterior, les mateixes determinacions, quant al seu cessament, que les expressades per al personaleventual de confiança o assessorament especial.
13.2 Els membres electius de l'entitat no poden ser nomenats amb la consideració de personal eventual per a la realització de les funcions directives a què fa referència aquest article.
Article 14
14.1 Per al personal eventual nomenat per exercir llocs de treball amb funcions directives regeixen les determinacions de l'article 11.
14.2 A aquest personal se li apliquen les causes d'incapacitat i d'incompatibilitat establertes per als membres de la corporació.

Article 15
En cap cas l'exercici d'un lloc de treball reservat a personal eventual, en qualsevol dels supòsits a què fan referència els articles anteriors, no constituirà mèrit per a l'accés a la funció pública, ni per a la promoció interna dels funcionaris decarrera.

CAPÍTOL 2 Plantilles i relació de llocs de treball

Article 25
La plantilla de personal de les entitats locals ha d'estar integrada per la relació detallada per cossos, escales, subescales, classes i categories de les places en què s'integren els funcionaris, el personal laboral i l'eventual agrupades, indicant la denominació d'aquests, el nombre de places que les constitueixen, el nombre de les que es trobin vacants i el grup a què pertanyin, d'acord amb la titulació exigida per al seu ingrés i de la forma següent:

Grup A: títol de doctor, llicenciat, enginyer, arquitecte o equivalent.
Grup B: títol d'enginyer tècnic, diplomat universitari, arquitecte tècnic, formació professional de tercer grau o equivalent.
Grup C: títol de batxiller, formació professional de segon grau o equivalent.
Grup D: títol de graduat escolar, formació professional de primer grau o equivalent.
Grup E: certificat d'escolaritat.

Article 26
L'entitat local ha d'aprovar anualment la plantilla en la mateixa sessió en què s'aprovi el pressupost. Un exemplar de la plantilla amb el total de les retribucions del personal que se'n dedueixi i de la relació de llocs serà un dels documents que integren el pressupost.

Article 27
27.1 La plantilla es pot modificar amb posterioritat a l'aprovació del pressupost durant l'any de la seva vigència, per respondre a l'establiment de nous serveis, per a l'ampliació, supressió o millora dels existents que no admetin demora per a l'exercici següent, com també si respon a criteris d'organització administrativa interna.
27.2 Quan la despesa de la modificació per ampliació no es pugui compensar amb la despesa de la modificació per reducció, o per la disponibilitat de consignacions destinades a llocs vacants que no es pretenguin proveir en l'exercici, la modificació de la plantilla requerirà que s'aprovi l'expedient de modificació de crèdits del pressupost.
27.3 Per a la modificació de les places de personal eventual caldrà atenir-se al que disposen els articles 9.3 i 9.4 d'aquest Reglament.

Article 28
28.1 La plantilla integrada en la forma indicada en l'article 25 d'aquest Reglament, un cop aprovada pel ple de la corporació o òrgan corporatiu màxim de l'entitat local, s'ha de publicar íntegrament, en el termini dels trenta dies següents al d'aquesta aprovació, al Butlletí Oficial de la província i al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, i se n'han de trametre a la vegada còpies a l'Administració de l'Estat i al Departament de Governació de la Generalitat.
28.2 La modificació de plantilla prevista a l'article anterior no requereix la publicació de tota la plantilla sinó únicament la de l'abast concret de la modificació esmentada.

Article 29
29.1 La relació de llocs de treball, com a expressió ordenada del conjunt de llocs de treball que pertanyen a una entitat local, inclou la totalitat dels existents a l'organització i correspon tant a funcionaris com al personal eventual i al laboral.
29.2 Mitjançant les relacions de llocs de treball s'assignen les funcions, atribucions i comeses que ha de realitzar el personal que ocupa els respectius llocs de treball, i es determinen, en el cas de personal funcionari, l'escala, la subescala, la classe i la categoria a què ha de pertànyer la persona que ocupa cada lloc de treball.
29.3 Fins que cada entitat local no hagi aprovat la relació de llocs de treball en la forma que conté aquest Reglament, l'assignació d'atribucions als llocs de treball, si manca l'organigrama, pot fer-se per decret de l'alcalde o president de l'entitat local.
29.4 En tot moment correspon al president de l'entitat local assignar, per decret, les funcions específiques de les contingudes amb caràcter genèric en la relació de llocs de treball quan raons de servei així ho requereixin.

Article 30
30.1 El lloc de treball constitueix la unitat mínima operativa que amb caràcter objectiu s'identifica en una estructura administrativa.
30.2 Per a cada lloc de treball s'han d'indicar, almenys:
a) La denominació del lloc i el seu enquadrament orgànic.
b) Les característiques essencials del lloc, incloent, si s'escau, les funcions específiques atribuïdes.
c) Els requisits exigits per ocupar el lloc de treball.
d) El complement de destinació que tingui assignat i el seu nivell orgànic, com també, si s'escau, el complement específic corresponent.
e) La forma de provisió del lloc.

Article 31
31.1 L'elaboració de la relació de llocs de treball s'ha d'ajustar a criteris de racionalitat, economia i eficàcia. Per a la seva justificació s'han d'incorporar en aquestes relacions els documents següents:
a) L'estudi justificatiu de l'estructura administrativa o el seu organigrama funcional.
b) La definició de cada lloc o grup de llocs de treball atenent, en tot cas, els criteris de titulació, especialització, responsabilitat, comandament, esforç, dificultat, dedicació, incompatibilitat, perillositat i penositat.
31.2 La definició dels llocs de treball requereix l'anàlisi prèvia i la descripció de cada lloc i la seva posterior classificació, a l'efecte de determinar, en el cas de llocs reservats a funcionaris de carrera, un dels trenta nivells que quantifiquen el complement de destinació assignat i, si s'escau, el complement específic.
31.3 La modificació de la relació de llocs de treball, en el supòsit a què es refereix l'article 27.1 d'aquest Reglament, s'ha de justificar mitjançant la memòria que acrediti les circumstàncies de l'article 27.2 d'aquest Reglament i, si s'escau, la definició dels llocs de què es tracti.

Article 32
32.1 La relació de llocs de treball documentada en la forma que s'expressa a l'article 29 d'aquest Reglament l'ha d'aprovar el ple de la corporació o l'òrgan corporatiu superior de l'entitat local. Igualment, el mateix òrgan ha d'aprovar les modificacions que es produeixin.
32.2 Les relacions de llocs de treball són públiques i poden ser consultades en períodes d'exposició pública del pressupost anual o de les seves modificacions, en la forma que cada entitat local tingui establerta.

Article 33
33.1 Són funcions públiques, el compliment de les quals queda reservat exclusivament a personal subjecte a l'estatut funcionarial, les que impliquin l'exercici d'autoritat, les de fe pública i assessorament legal preceptiu, les de control i fiscalització interna de la gestió econòmico-financera i pressupostària, les de comptabilitat i tresoreria i, en general, aquelles que en desplegament de la Llei 7/1985, reguladora de les bases del règim local, es reservin als funcionaris per a la millor garantia de l'objectivitat, la imparcialitat i la independència en l'exercici de la funció.
33.2 Són funcions públiques necessàries en totes les entitats locals, la responsabilitat administrativa de les quals està reservada a funcionaris amb habilitació de caràcter nacional:
a) La de secretaria, que comprèn la fe pública i l'assessorament legal preceptiu.
b) El control i la fiscalització interna de la gestió econòmico-financera, pressupostària i la comptabilitat, tresoreria i recaptació.
33.3 La responsabilitat administrativa de les funcions de comptabilitat, tresoreria i recaptació pot ser atribuïda a membres de la corporació o funcionaris amb habilitació de caràcter nacional, en aquells supòsits excepcionals en què així ho determini la legislació.

Article 34
34.1 Quan als llocs de treball reservats per al seu exercici al personal funcionari se'ls assignin les funcions a què fa referència l'apartat 2. de l'article anterior d'aquest Reglament, el requisit exigible és tenir l'habilitació de caràcter nacional, excepte quan es tracta de substituir els titulars en cas de vacant o absència.
34.2 Als llocs de treball a què es refereix el punt anterior se'ls poden assignar altres funcions o atribucions per mitjà de la relació de llocs de treball.

Article 35
35.1 Correspon a cada entitat local determinar els llocs de treball que es reservin per al seu exercici al personal funcionari de l'escala d'administració general, de l'escala d’administració especial i dels cossos especials i al personal subjecte a la legislació laboral.
35.2 La creació, classificació i supressió de llocs de treball mínims reservats a funcionaris amb habilitació de caràcter nacional correspon a l'Administració de l'Estat.
35.3 Correspon a l'entitat local crear i suprimir la resta de llocs de treball que hagin de ser exercits per funcionaris amb habilitació de caràcter nacional, per la relació de les funcions atribuïdes als llocs que es creïn amb les pròpies de les reservades a aquests funcionaris. La classificació d'aquests llocs de treball correspon a l'Administració de l'Estat.

Article 317
La jornada del personal eventual, el seu règim horari i la intensitat de la dedicació els ha de determinar el president de la corporació en funció de les necessitats dels serveis.
_________________________________________________________________

Leida la normativa referente a los cargos eventuales, intentaremos demostrar los "tregemaneges" del consistorio, mediante la Información Documental Existente.

No hay comentarios:

Publicar un comentario